Viktminskningsmetoder, muskelbyggning, hälsosam matsyn.. Många tankar vädras!!!

När jag började min viktnedgång för ungefär 1 år sedan började jag genom att räkna kalorier. Som verktyg använde jag shapeupclub appen för att bokföra och hålla koll på mitt kcalintag. Jag tycker att denna appen är helt otroligt bra för jag hade alltid koll på hur mycket jag stoppade i mig och hur mycket jag tränade, vill säga hur mycket kcal jag gjorde av med och hur mycket jag tjänade in. Jag slutade med appen i samma veva som jag hade nått mitt mål, efter det ökade jag upp kosten i och med att jag tränade så mycket med hade ändå lärt mig vad jag och min kropp mådde bra av/tjänade på att äta.

Jag mådde otroligt bra och det gjorde min kropp. Sen kom som sagt min viktuppgång igen som jag beskrev i ett tidigare inlägg, se här

Jag gjorde först ett val när jag påbörjade min träning igen och det var att inte bry mig så mycket om min vikt, men självklart äta bra. Anledningen till det var på grund av att jag vet att min kropp kommer att förändras i och med mina hormonbehandlingar fram över igen och jag vill inte åka jojo mellan dessa 5 kg som jag åker upp och ner hela tiden. Självklart är detta inget jag kan förhindra själv utan hormonerna gör det mesta av jobbet.

Jag har funderat lite och jag känner hur ofunktionell jag är bara med dessa 5 extra kilona som inte är speciellt mycket egentligen. Min rygg värker pga mitt bäckenben. Jag sover sämre, och känner mig helt klart inte lika pigg och alert som jag gjorde. Därför kommer jag att påbörja en ”diet” som heter 17 dagars dieten.

Jag har köpt en bok full med recept/tips med mera och jag tycker den är otroligt givande. denna ”diet” går ut ungefär på samma sätt som att räkna kalorier bara det att du gör det i 4 olika stadier/faser. Jag är väldigt reserverad för alla dessa olika bantningsmetoderna som LCHF, GI, Soppdieter, LCHQ, pulverdieter med mera då jag inte tror på att utesluta mat som är bra för kroppen. Kolhydrater till exempel är jätteviktigt att få i sig när man tränar mycket för att orka.

Utan jag tror att kroppen mår bäst utav att äta lagom med mat i små portioner flera gånger per dag för att få i dig alla nyttiga ämnen som kroppen behöver. Nu till anledningen till varför jag väljer denna metoden.

Under hela min tid som jag räknade kcal lärde jag mig aldrig att räkna ut kolhydrater, proteiner med mera vilket är otroligt viktigt när man tränar 5-6 gånger i veckan som jag gör, utan jag fokuserade bara på kcal som produkten, maten hade. detta ledde till att jag inte alltid fick i mig det jag/min kropp behövde. Jag är otroligt dålig på att laga/planera mat. Jag tycker det är tråkigt, jobbigt och totalt ointressant om inte jag har någon slags motivations pelare. Recept från internet var kul en liten stund sen tröttnade jag. Jag vill ha ett upplägg. Idag ska du äta såhär, imorgon så, och så vidare. Men jag tappar intresset om jag skrivit listan själv. Då är det inte kul heller.

Jag vet jag är komplicerad ;) Men detta är en egenskap som jag hoppas på att bryta genom att prova på denna metoden. Jag kommer att ändra om den lite, mina proteindrinkar måste in. Och mitt största och främsta mål är inte att gå ner mina 5 kg på 17 dagar utan jag hoppas att detta får mig att börja tänka i andra banor. Tänka mer nyttigt, vad som är bra och inte bra, vad som mättar mer, för som sagt jag vill och tänker inte hålla på och pendla i vikt hela tiden utan lågsiktigt ska detta vara något jag kan leva efter. Och för mig fungerar det inte att plocka bort mat för att det inte är nyttigt nog. Det är därför jag älskar tanken med att räkna kcal för där kan du äta vad du vill sålänge de ligger inom ramarna för din dagliga kcalintag.

Jag ser detta som en minideff. Jag hoppas denna metoden kommer få mig att lära mig mer om mat, vad som är nyttigt, vad kroppen behöver för att må bra och fungera. samtidigt som jag går ner litegranna och kan fortsätta bygga musker.

Jag vill samtidigt passa på att säga att detta är det sättet jag väljer att gör det på, det kanske inte är det bästa sättet, kanske är det de. jag kanske inte lär mig någonting men kanske lär mig hur mycket som helst. Vissa kanske tycker att det är jätteenkelt att hålla koll på vad man får i sig och tycker att det är otroligt onödigt att jag provar på detta. Men det är inte det för mig.

Jag är ingen människa som hoppar på första bästa ”diet” och tror att det ska vara jätteenkelt och att jag ska bli trådsmal varje gång jag påbörjar en diet som aldrig slutförs. Jag tänker mycket och länge innan jag gör något. Och detta känns som något otroligt lärorikt som jag kan få bra med nytta utav under mitt liv. Samt för att nå de resultaten jag vill inom styrketräningen.

Här är en länk till boken

Är det någon som provat denna metod så berätta gärna hur ni upplevde det.

978917424280

 

Det här inlägget postades i Mål, Mått & Vikt, Träning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

