17 dagars dieten – Dr Mike Moreno

Som jag tidigare har berättat så har jag bestämt mig för att gå ännu ett steg i min lärdom mot hälsosamt ätande och snubblade på boken 17 dagars dieten eller 17 Days diet av Dr Mike Moreno som blivit riktigt stort i USA och blivit rekommenderad av många kända läkare, bland annat Dr Phil.

Jag läst boken och blev riktigt positivt överraskad när Dieten innebär att man inte ska plocka bort en massa livsviktiga ämnen/mat som kroppen faktiskt behöver utan man ska lära sig att hålla kolla på sina kalorier, äta rätt och äta hälsosamt. Metoden är uppdelad i 4 faser, och alla faser gör du i 17 dagar. Anledningen till varför han har valt just 17 dagar är för att omkring denna perioden börjar först och främst den som äter efter metoden tröttna och tycker det börjar bli tråkigt, Dr Mike säger att detta är anledningen till varför så många faktiskt misslyckas med sina dieter/bantningar. Efter ett tag ser de inte sig själva fullfölja metoden under en längre period och ger upp. Men den håller även på i 17 dagar för att ungefär så lång tid tar det för för kroppen och ämnesomsättningen att känna igen och lära sig det nya sättet att äta. Därför brukas ofta viktminskningen minska här också. Därför lägger Dr Mike till fler saker att äta i den nya 17 veckors perioden vilket gör att kroppen igen får en kickstart och börjar arbeta, lika så i fas 3. Och fas 4 är den fasen man sedan ligger på i resten av livet där man mer eller mindre äter enligt tallriksmodellen.

Jag är grymt taggad och det ska bli jätteroligt att se hur det här känns då det för mig känns BETYDLIGT mer som en levnadsstil än en bantningskur.

Det här inlägget postades i 17 Dagars Dieten. Bokmärk permalänken.

En kommentar till 17 dagars dieten – Dr Mike Moreno

  1. Kin@ skriver:

    Åh, vad spännande:O)
    jag startade igår och det ska bli spännande att se hur det utvecklas…
    Det bästa är ju att man inte behöver utesluta något!
    mvh Kin@
    http://kinas17dagarsdiet.blogspot.se/

Kommentera

