Blomkålsmos

Jag älskar blomkål, och har länge varit nyfiken på att smaka blomkålsmos. Jag vet att de använder det mycket inom GI och LCHF, men även innan detta fanns blomkålsmos men det var inte lika uppmärksammat.

i 17 dagars äter man mycket grönsaker, båda ångkokta och färsksallad. Så i lördags satt jag och kollade igenom matlistan och såg att det stod blomkål, då dök mosen upp i mina tankar igen och jag kände att jag måste bara prova det. Det är säkert inte lika gott som vanligt mos, men vanligt mos äter jag ju då och då så varför inte prova något annat för att se, blomkålsmosen kanske tar sin plats på listan den med… och det gjorde den. Det blev otroligt gott, och jag tyckte inte det skiljde sig speciellt mycket från vanlig mos.

Jag tror också det skulle vara jättegott att blanda blomkål och potatis och göra mos på det. Potatis mos är absolut min favorit fortfarande men jag kan gott tänka mig att äta lite mer av blomkålsmosen i framtiden.

När jag gjorde mitt mos använde jag

  • Blomkål
  • Olja efter hur mycket blomkål man har
  • Lite mjölk för att få mosen jämn och fin

Sedan körde jag det till mixern tills det blev ett mjukt och lent mos

index

Det här inlägget postades i Mat och Recept och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

