Ändring och förändring!

Som jag berättade för er allihopa i början när jag började med 17 dagars dieten så va mitt främsta mål med att börja äta efter denna diet att lära mig att äta rätt. Att få i mig alla de ämnen som min kropp behöver för att må bra och vikten är självklart en bonus.

Under dessa 30 dagar + har jag mått helt otroligt bra som jag också tidigare sagt. Jag har energi, sover bättre, min kropp mår bättre och jag känner mig väldigt mycket gladare hela tiden.

Så nu är det dags för ett nytt kapitel i min matresa. Det finns ju som jag tidigare berättat fyra faser i 17 dagars dieten. De första två 17 dagars perioderna/faserna heter accelarationsfasen och aktiveringsfasen, och dessa är jag färdig med nu. Nästa fas som kommer heter stabiliseringsfasen och här går man inte ner lika mycket som i de tidigare faserna utan denna fasen är till för att lära sig hålla kosthållningen. Man plockar in mer kolhydrater och stabiliserar upp intaget av proteiner och fett. Efter denna fasen går man till målfasen. Den fasen kommer jag också komma till. Men inte nu!

Jag känner mig inte helt färdig med min viktnedgång då mina mål har ändrats lite på vägen och jag är inte riktigt redo att gå in i stabiliseringsfasen och sakta ner viktnedgången ännu. Därför har jag nu tagit min nyfunna lärdom och hälsar hej till en gammal vän, Shapeupclub appen.

Jag har nu under två dagar ätit samma mat som i de två första faserna och samtidigt kollat av kalorierna bara för att se hur mycket jag faktiskt får i mig per dag. Och jag är chockad. Allt de måltider jag äter PLUS mina mellanmål ligger på min kalorigräns… Jag äter ju otroligt mycket.

Jag tänker då tillbaka på när jag använde appen tidigare och räknade kalorier. Jag var ju så nöjd att jag kunde äta vad jag ville men oftast hoppas jag över måltider bara för att jag skulle kunna äta mer på just en måltid eller åt mindre för att jag skulle kunna få in lite godis i kaloribanken. Idiotiskt så här i efterhand. Jag gick hungrig hela dagarna och kunde oftast tjuva på slutet av kvällen.

Efter att ha lärt mig att äta som jag gör nu så äter jag otroligt bra mat och är mät på kvällen när jag lägger mig :)

Jag kommer därför äta enligt dessa två faserna och kombinera de med den mat som ligger i stabiliseringsfasen för att gå ner de sista kilona innan jag går in i målfasen som jag sedan ska och kommer följa i fortsättningen.

Anledningen till att jag säger ska och kommer är att jag mår så otroligt bra av att äta som jag gör nu och i den sista fasen vill säga resten av livet finns utrymme för annan mat i mindre mängder vilket jag tycker är otroligt klokt.

Jag kommer fortsätta att berätta om min viktnedgång och jag kommer fortsätta att skriva och peppa alla er som kontakta mig och sagt att ni ska följa 17 dagars dieten och mig :) Men jag kanske inte kommer skriva vad jag äter varje dag. Men hur jag mår viktnedgång och så vidare kommer att finnas kvar och i grund och botten äter jag fortfarande enligt dieten bara det att jag formar den mer efter mitt behov nu när jag egentligen har nått min målvikt (förra)

Jag älskar mina nya kunskaper :) Jag har dock mycket kvar att lära, men än så länge säger jag….. TACK Dr Mike :)

Det här inlägget postades i 17 Dagars Dieten, Mål, Mått & Vikt och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Ändring och förändring!

  1. Maria skriver:

    Vad spännande! Kul att se att ngt funkar!

  2. Mina skriver:

    Härligt! Bra jobbat :) Jag gillar shape up-appen, använde den mycket förut. Tyckte det var ett bra sätt att få överblick på vad man äter. Jag har precis börjat med LCHF, ska testa en månad och se hur det känns. Annars letar jag vidare i kostdjungeln…

    • traningskampen skriver:

      Jag har också använt mig utav den innan, gillar den skarpt :) gillar själva grejen med att inte behöva utesluta någon mat, jag behöver till exempel kolhydrater för att orka med den träningen jag utför, proteiner för att bygga muskler och ja fett.. de behöver väl vi alla :) Det är det som är charmen med 17 dagars och det jag äter nu. Jag äter på samma sätt som i 17 dagars jag väger bara in maten också i appen för att få full koll på hur mycket kolhydrater, proteiner och fetter med mera som jag får i mig!! Hoppas det fungerar för det. Det viktiga är ju att hitta något som man kan hålla som en livsstil..!

Kommentera

