Proteindrinkar

Här lägger jag in recept på lite olika proteindrinkar som jag har gjort. Hoppas att ni finner någon inspiration och provar ni någon så kommentera gärna vad ni tyckte. Alla drinkar jag jag gjort utan recept och på prov.

Just för tillfället kör jag på Whey 80,s naturella proteindrink. Anledningen till att det blev Whey 80 var att jag hörde mycket bra om den, jag är efter denna påsen är slut sugen på att prova Holistics Protein. Jag har provat Wheys cookie and cream vilken är helt okej. Anledningen till att jag kör naturell nu är för att under och innan en graviditet rekommenderar de inte att man får i sig för mycket aspartam eller sötningsmedel vilket alla de med smak har.

Om det är någon som undrar om det är okej/vettigt att äta proteinpulver under en graviditet. Jag det är helt okej! Jag har konsulterat med läkare, Reproduktionsmedicinska (kliniken som utför vår IVF) och kostrådgivare då jag själv vill vara 200 % säker innan jag börjar med något som kan eventuellt skada vår kommande.

Drink 1 Blåbär/hallon mix & Björnbär drink

  • Minimjölk 2½-3 dl
  • Whey 80 Naturell 1 dl
  • Lagom mängd blåbär/hallon mix och björnbär (fryst eller tinade beroende på säsong)
  • Smaka av med stevia beroende på hur söt du vill att den ska bli
  • Mixa drinken så det blir en jämn smoothie

Drink 2 Äpple/Kanel drink

  • Minimjölk 2½-3 dl
  • Whey 80 Naturell 1 dl
  • 1 – 2 skalade äpple, jag rekommenderar grönt äpple men det bestämmer man själv. Välj antal äpple efter smak. Jag föredrar 1.
  • Smaka av med kanel och stevia
  • Mixa äpplet/na tillsammans med proteinpulvret och 1 dl mjölk, när det blivit mosat tillsätt resten av mjölken, kanelen och stevian.

Drink 3 Hallon/banan drink

  • Minimjölk 2½-3 dl
  • Whey 80 Naturell 1 dl
  • Lagom mängd hallon (fryst eller färsk efter säsong)
  • 1 Banan
  • Smaka av med stevia

Drink 4 Banan/kanel drink

  • Minimjölk 2½-3 dl
  • Whey 80 Naturell 1 dl
  • 2 Bananer
  • Smaka av med kanel och stevia

Drink 5 Hallon, apelsin & Jordgubb/vaniljglass

  • Minimjölk 2½ dl
  • Whey 80 1 dl
  • Apelsinjuice mellan 0,5 – 1 dl
  • Hallon
  • Ca 1 dl jordgubbs/vanilj glass
  • Smaka av med Stevia

Tänk på att stevia är upp till 400 ggr sötare än socker så börja med en nypa och smaka av tills du tycker det blir lagom sött. Tar man för mycket blir det väldigt lätt beskt.

Att jag skriver 1 dl på proteinpulvret är att det är rekommendationen på påsens baksida, 1 dl X 3. Jag har dock valt att dricka det 2 gånger om dagen 1 gång efter morgon träningen och 1 gång på kvällen. Sedan kompletterar jag med en proteinlunch/mellanmål som t.ex. omelett. Detta är det som passar mig så det behöver inte betyda att det passar alla, därför rekommenderar jag att man provar sig fram för att märka vad kroppen mår bäst utav.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s